Terima kasih kepada yang sudi membaca...komen dan pandangan anda amat dihargai..

Dulu-dulu

Wednesday, March 27, 2013

Makan Benda Yang sama je.....Boringnye...

Assalamualaikum

penah tak dalam seminggu kita 2-3 kali kita masak benda yang sama 
kadang2 terlupa yg kita dah masak benda tu 2 ari lepas
kadang2 kita dah tadek idea nak masak ape...

dengan bantuan 
"Menu Board"

masalah itu takkan berulang...
ewahhh!!!udah ghope iklan le pulak

ni bukan iklan ye kawan2...just nak kongsi idea yang saya jumpe masa jenjalan kat rumah En. Google
mudah je...
guna barang2 kitar semula & DIY

gambar dari Encik Google

senaraikan masakan yang korang pandai buat
(supaya bila direquest oleh ENcik Asben kita xjenuh nak mencari resepinye)


pastikan guna kertas keras untuk kulit belakang menu 
( kalau guna kertas kotak lagi bagusss)

guna klip kayu untuk klipkan masakan yang kita pilih
(alaaaa....yg kita guna untuk klip baju tuuu)  tapi cari saiz kecil.
alamak
semaknye tempat...hehehehe

nampak tak kepingan yg saya lekat belakang menu board tu...
tu sebenarnya fridge magnet punya magnet...
(eee...ape punye ayat daaaa)
saya recycle manget2 yang xberapa nak comel tu
menu board asal yang En. Google bagi tu jenis gantung kat dinding...tapi saya nak lekat di frigde...
sooo...saya taruk la magnet kat belakang dia...

pastikan korang guna gam yg kuat...saya guna gam gajah..
insyaallah, gerenti xtercabut ...

taddaaaa....dah siap
tapi agak simple & kurang menarik 

ikut kreativiti korang nak buat macam mana
nak tambah kotak ke,

saya tambah kotak untuk special request
contohnya kalau ENcik Asben nak makan makanan yang xtersenarai dalam menu pilihan dia boleh request
& saya boleh cari resepinya & masak untuk ENcik Asben...

abaikan periuk nasik yang hodoh tu...penuh tak fridge magnet saya...
suke...suke....
ok...cuba cari mana satu menu board..

menu board yang telah di mekap baru..
lebih kemas dari yg sebelumnye.

walaupun tak sume yang kita rancang tu jadi kenyataan,
sekurang-kurangnye kita dah buat sesuatu dapat mepermudahkan tugas kita..
kan...kan...kan....
iyolah tu..


selamat mencuba
(^_^)


4 comments:

  1. rajinnyer die..
    org buat menu mase bulan ramadhan jer..senang skit, balik terus masak..
    tp ari2 biase masak ape yg ade jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...yana, takde keje cari keje...
      saje je nak buat padahal bukan selalu masak pun...=)

      Delete
  2. rajin & kreatif..wah byknya FM..mama pun suka FM.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saye suka sgt FM...nampaknya minat kita sama..=)

      Delete

Terima Kasih, Komen Anda Amat Dihargai.. peace!!